Harry Swaak heeft me gevraagd me om kort te spreken over mogelijke invloeden die de ontwerpen uit de tijd dat Lou Kreymborg zijn oog er op liet vallen, op MIJ (ontwerper in deze tijd) heeft gehad. Is die invloed er eignlijk wel of niet?

Dit vraagt om een persoonlijk antwoord, vandaar dat ik u maar met een aantal persoonlijke momenten en gedachtes om de oren wil slaan. Het is link en kan tenenkrommend zijn.

Het lastige is..... geen beelden

*
In het jaar dat ik geboren werd werd er in mijn geboortedorp .... een bibliotheek opgericht 10.000 inwoners -cultuur ook galerie op zolder dorpsgalerie cobra tot dorpschilder

*
Toen ik een jaar of 16 was... zag ik op die zolder een tentoonstelling met werk van Bruno Ninaber van Eyben, en designum met ontwerpers als Paul Schudel en Herman Hermsen. Liefhebbers van DANESE ontdekte ik later.

*
Rond dat zelfde jaar was ik op de middelbare school zwaar geinteresseerd in Anarchisme en Marxisme, bestuurdeerde op mijn manier Bakoenin en schreef een geschiedenisscripties over Karl Marx, Trier, poster op mijn tienerkamer.

*
In mijn laatste jaar van het VWO kon ik afstuderen met kunstgeschiedenis en ik schreef een scriptie over: Memphis design. Ik was gefascineerd maar het was ook lastig. - slechts twee bronnen:
Een krantenartikel van Yvonne Joris
Vers schaars Boek peter van Kesteren
in onze dorpsbibliotheek aanwezig! geschreven door Peter Van Kesteren.

- Sotsass - uitstekende ontwerper bij olivetti - op zoek gegaan naar het experiment!!! Kunstgeschiedenis docenten.....

*
Een jaar later vertrok ik naar academie arnhem Designum ontwerpers Schudel/hermsen Nog een tecno-etalage ontwerpen geen groot succes. Het kwam bij mij toen niet binnen.... Wel
Mempis en postmodernisme
October groep
Barokker - sipek
Over de top...
- eindexamen als kind van arnhem in DIE tijd: unika barokkerig
-

*
ik had moeite met die unika vroeg me af waarom ik ergens zoveel tijd en energie in stak om uiteindelijk slechts 1x iets uit te voeren.???

London
- pas echt confrontatie met modernisme
Italiaanen meer in de belangstelling
Jaspermorrison modernisme????
Vico

*
een aantal jaren geleden: haags gemeentemuseum stijlkamerswaarom
wat
hoe
- typemachine van Sottsas in een kamer met wand tapijtcollectie, museumstukken oud en nieuw, eigenwerk

*
Persoonlijk

Italiaanse ontwerpersTerugkijkend na de oorlog al een groot experiment
Tecno
Zanotta
castiglioni
Sotsass alchimia/memphis
Droog
Moooi
Wat me nu aan het hart ligt is het experiment
Een aantal van de meest inspirerende ontwerpers zijn voor mij een aantal van die oude italianen: Castiglioni, Enzo Mari, vico...

Zoeken naar essenties
basic
Materiaal en techniek
Functie en emotie
Historie, en ....
Het ouderwetse ontwerpen
Wat mij betreft heel dicht bij een soort boerenverstand oplossingen.

*
Openluchtmuseum???

Een paar jaar geleden kreeg ik een prachtig lampje van Vico Magistretti kado: Eclisse: klein en functioneel, twee bollen die in elkaar kunnen draaien en waardoor het licht gedimd raakt, eenvoudig ogende oplossingen waar goed overnagedacht is.

Sotssas bewonderenswaardig om zijn dapperheid. Terwijl hij voor olivetti werkte vraagtekens te blijven zoeken en het extremere experiment op te zoeken, dat niet meer in de eerst plaats over functionaliteit ging maar wat mij betreft veel meer over de omgeving van de mens en onze relatie met wereld en werkelijkheid. Tegelijk wist hij experiment en productie gericht ontwerpen te combineren. zijn unica waren geen doel op zich maar puur onderzoek en wens naar een ander beeld en gedachtes in de wereld die hij zo goed kende

Een paar maanden geleden.....
typemachine kado
Zelhem 40 jaar, van de oprichters...., waarop de in de allereerste jaren van de galerie alles was uitgewerkt. stijlkamers den haag ------- konden ze mij er mij wellicht een plezier mee konden doen?

*
2007 beurs milaan
vorig jaar art basel miami dure editions / klinkt door in Milaan
daarnaast Super normal jasper morrisson die design en het anonieme
- over beiden valt heel veel te zeggen

ik heb teveel communist / socialist in me om te willen ontwerpen voor een happy few. Mijn drive is meer en meer om het bijzondere EN het experiment op zijn minst BESCHIKbaar te laten zijn voor iedereen.

Echter niet: alles goedkoop moet worden!
belangrijk: het maken van dingen kost geld.

Maar.... alleen maar dure en exclusieve objecten als doel is niets voor mij.

In mijn studio ontwerpen we
sieraden tot openbare ruimte....
grote en kleine oplages
Ik heb nog steeds moeite met unika. Maar soms is het nodig om tot nieuwe stappen te komen.
ahrend, magis, cappellini, authentics,
altijd komt het er weer op neer dat je je afvraagt: waar ben ik nou eigenlijk mee bezig?
En... waar gaat het hier nu om?

Ik vind het belangrijk om je als ontwerper in deze tijd - waarin we al ZOVEEL hebben - na te denken over WAT je daar nog aan toevoegd. Voor mij is daar INNOVATIE het antwoord op en dat mag je breed zien. Techniek, materiaal, poetisch, functioneel, productietechnisch Ik voel me verwant met het "ouderwetse" ontwerpen: Ik zie mij zelf meer en meer als oplosser van complexe puzzels. het uiteindelijke ontwerp is niet een koude kloppende oplossing, Hoe meer problemen er getackled moeten worden hoe liever het me is Prijs en produceerbaarheid zijn belangrijke puzzelstukken, maar ook oncontroleerbare zaken spelen een rol, emoties en associaties, poezie en de context van tijd.
DAS HERZ HAT SEINE GRUNDE
DIE DER VERSTAND NICHT KENNT

*
gisteren middag.....
toen ik over de oude italianen nadacht voor deze uiteenzetting besloot ik mezelf eindelijk de Lampadina van castiglioni kado te doen. een super eenvoudig lampje teruggebracht tot functionele essenties: een fitting / een grote gloeilamp, waarop een cirkel is gezandstraald, opdat het licht niet direkt in je ogen kan schijnen. De voet is een soort bandrecorderspoel, waar het snoer tot de gewenste lengte omheengewikkeld kan worden. Ik had hem als kameraad gedacht voor Vico's Eclisse.

*
In arnhem niet te koop daarom maar besteld en ik verontwaardigd moest ik denken aan de dorpsgalerie en bibliotheek waar op wonderlijke wijze altijd alles voor handen leek......